Nej nej nej - hej då alkoholskador!

”Nej, nej, nej” står det på den tygkasse som i dagarna via posten skickas ut till länets 20-åringar. De 3 000 påsarna är en del av kampanjen ”Hejdå alkoholskador” som syftar till att få unga vuxna att låta bli att bjuda eller köpa ut alkohol till minderåriga.

– Äldre kompisar och deras syskon är vanligaste källan till alkohol för minderåriga. Det är glädjande att vi även i år har en stor uppslutning i länet kring kampanjen, säger Lennart Rådenmark, länssamordnare för drogförebyggande arbete i Västra Götalands län. 44 av 49 kommuner deltar.

Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysnings drogvaneundersökning bland skolelever i årskurs 9 i Västra Götaland visar att närmare var tredje elev som dricker alkohol får tag på den från sin partner, kompis eller kompisens syskon. Utmärkande för Västra Götaland är att lika många uppger att de fått alkohol av en annan vuxen langare som köpt ut. Det är högt i jämförelse med de andra storstadslänen.

– Vi har lyckats få föräldrar att vara restriktiva och inte bjuda eller köpa ut till sina tonåringar. Nu behöver vi ta ett extra tag och kommunicerar därför direkt via sociala medier med målgruppen under de kommande tre veckorna, säger Lennart Rådenmark.

Läs mer om Länsstyrelsens arbete mot langninglänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Skriv ut
Senast uppdaterad: 15 november 2016
Sidan publicerad av: Anna Sandström