Hågkomstresa - en utbildning om Förintelsen, antisemitism och rasism

En grupp människor som står framför en byggnad.

På bilden ser vi tre av eleverna och en lärare som deltog i resan. Från vänster Zein Sulaiman, Nils Olsson, Göran Karlsson och Selma Lindblad. Foto: Jennie Aronsson

I slutet av maj åkte fem elever i årskurs 8 tillsammans med tre lärare till Polen. Resan ingår i en utbildning som anordnas av Svenska kommittén mot antisemitism (SKMA). De elever som var intresserade av att lära sig mer om Förintelsen, antisemitism och rasism i årskurs 8 fick ansöka om att få följa med.

Det var Zein Sulaiman, Nils Olsson, Selma Lindblad, Emmy Fredin Strandberg och Ella Hitti samt tre lärare från Bengtsgården som deltog i utbildningen. På resan var även elever och lärare från Färgelanda, Mellerud, Säffle och Åmåls kommuner med.

Förberedelser

Inför resan förberedde sig elever och lärare tillsammans med deltagare från de andra kommunerna. De hade flera dagars utbildning i Åmål som leddes av Lena Jersenius, projektledare för SKMAs Hågkomstprojekt. Lena var med på hela resan som började i Krakow, där eleverna även bodde under sin tid i Polen.

På plats i Krakow

Första dagen flög eleverna till Krakow, där de deltog i en guidad vandring i den gamla judiska stadsdelen Kazimierz. Guiden berättade om judisk historia från 1200-talet och framåt. Eleverna fick också höra en persons livsöde från att ha bott och levt i Kazimierz till att hamna i koncentrationsläger. I stadsdelen bodde många judar före andra världskriget och det finns fortfarande många synagogor och bönehus kvar i området. På kvällen såg gruppen på filmen Schindler’s List.

Andra dagen

Gruppen besökte det gamla ghettoområdet där nazisterna tvingade judarna att bo. På eftermiddagen guidades de i Schindlers fabrik och Plaszow koncentrationsläger, där det idag finns minnesmärken för Förintelsens offer.

Dag tre och fyra

Gruppen besökte koncentrationslägren Auschwitz I och Auschwitz II-Birkenau. En engelsktalande guide berättade om hur livet var för fångarna i koncentrationslägren. Här finns samlingar av saker som blivit kvar efter fångarna och de fick höra om livet och arbetet i lägren. De såg boendebaracker, källaren där medicinska experiment utfördes, dödens vägg och den första gaskammaren som fortfarande finns kvar.

Jag lärde mig att gasen som användes i gaskamrarna heter Zyklon-B. Zyklon-B var egentligen ett bekämpningsmedel mot skadedjur. Zyklon-B är inte en gas, utan små kulor som utvecklas till giftig gas när de kommer i kontakt med luften, berättar eleven Zein Sulaiman 

Vi blev helt överväldigade över att allt var så stort, så oerhört stort. Det är svårt att ta in det som hände där och hur dåligt fångarna hade det även om vi varit där och sett allt säger eleverna Nils Olsson, Selma Lindblad och Emmy Fredin Strandberg

En grupp människor som går över en våt parkeringsplats utabnför Dödens port Auschwitz-Birkenau

Dödens port Auschwitz-Birkenau. Foto: Göran Karlsson

En hög med skor som ligger på ett vitt golv,  Auschwitz 1

Skosamling Auschwitz 1. Foto: Göran Karlsson

Innan hemresan

Dagen innan hemresan besökte gruppen en liten stad som heter Rabka. Under Förintelsen grundade den nazistiska säkerhetstjänsten (SS) en av sina så kallade träningsskolor här. Skolan utbildade lägervakter och officerare i den nazistiska ideologin.

Under förintelsen hade den nazistiska säkerhetstjänsten (SS) en träningsskola där. I skolan fick man lära sig de fick lära sig om hur man skulle arbeta i koncentrationslägren. Resan avslutades med en gemensam middag med folkmusik.

Ett svartvitt foto av många människor från Auschwitz 1

Foton på fångar Auschwitz 1. Foto: Göran Karlsson

En rad med träsängar i en byggnad.

Fångbarack Auschwitz-Birkenau. Foto: Göran Karlsson

Efter resan

Resan väckte många känslor och tankar hos elever och lärare. Upplevelsen är stark och det har förts många samtal för att bearbeta det de har varit med om. Nästa läsår kommer eleverna att sammanställa sin resa i samband med att de läser om andra världskriget, sammanställningen kommer även att visas för andra elever på Bengtsgården.

"Det har varit en bra men också en svår resa. Vi lärt oss mycket som vi kan ta med oss i kommande underervisning om Förintelsen, antisemitism och rasism, säger lärare Göran Karlsson"

En skylt med en teckning av en grupp människor . Teckningar av judisk fånge från entrén till  Auschwitz 1.

Teckningar av judisk fånge från entrén till Auschwitz 1. Foto: Göran Karlsson

En skylt med en teckning av en grupp människor . Teckningar av judisk fånge från entrén till  Auschwitz 1.

Teckningar av judisk fånge från entrén till Auschwitz 1. Foto: Göran Karlsson

Svenska kommittén mot antisemitism (SKMA)

SKMA har sedan 2014 i uppdrag att leda en regeringsstödd utbildningssatsning om Förintelsen, antisemitism och rasism.

Utbildningssatsningen riktar sig främst till högstadieelever och lärare från skolor runtom i hela landet, hittills har ca 3 000 elever och lärare från ca 350 skolor i hela landet utbildats inom projektet. Efter genomförda grundutbildningar erbjuds såväl elever som lärare möjligheten att delta i fördjupande fortbildningar med fokus på Förintelsen, antisemitism och andra former av rasism samt hur man kan bemöta och undervisa om dessa ämnen. Läs mer om SKAM här Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Skriv ut
Senast uppdaterad: 27 juni 2025
Sidan publicerad av: Jennie Aronsson