Äldreomsorgen i Bengtsfors får höga betyg – trygghet, bemötande och måltider lyfts fram

En kvinna i vårdkläder pratar med en kvinna i hemmet.

Foto: Niklas Eriksson

Den nationella brukarundersökningen 2025 visar att äldreomsorgen i Bengtsfors kommun står sig mycket väl – både över tid och i jämförelse med andra kommuner i regionen och riket. Undersökningen omfattar äldre personer som bor på särskilt boende, och resultaten är ett viktigt underlag för att utveckla kvaliteten i omsorgen.

Höga betyg för bemötande, måltider och aktiviteter

Bengtsfors får särskilt höga betyg för personalens bemötande – hela 97 procent av de svarande upplever att de bemöts på ett bra sätt, vilket är högre än både länet och riket (92 procent). Även personalens engagemang och hänsyn till de boendes önskemål får höga betyg (80 procent positiva svar).

Måltiderna uppskattas mycket: 85 procent tycker att maten smakar bra och 83 procent upplever måltiderna som en trevlig stund på dagen. Det är tydliga förbättringar jämfört med tidigare år – 2023 låg motsvarande siffror på 74 procent respektive 71 procent.

När det gäller aktiviteter och social samvaro är 79 procent nöjda med de aktiviteter som erbjuds, och 71 procent tycker att möjligheterna att komma utomhus är goda – båda siffrorna är klart högre än rikssnittet.

Trygghet och förtroende i fokus

Undersökningen visar också att 95 procent av de svarande känner förtroende för personalen, och 88 procent upplever trygghet i sitt boende. Det är stabilt höga siffror över tid.

Boendemiljön får allt bättre omdömen

Trivseln i inomhusmiljöerna har ökat – 74 procent tycker att de gemensamma utrymmena är trivsamma, jämfört med 64 procent år 2024. Även trivseln i den egna lägenheten har ökat till 78 procent.

Utvecklingsområden framåt

Trots de goda resultaten finns områden att förbättra. Tillgången till läkare upplevs som begränsad – endast 47 procent tycker att det är lätt att få träffa läkare vid behov. Även andelen som vet vart de ska vända sig med synpunkter eller klagomål är relativt låg (61 procent), även om det är en förbättring från tidigare år.

Vi arbetar vidare med att:

  • stärka samverkan med primärvården för bättre läkartillgång,
  • ge sjuksköterskor mer tid för de boende,
  • göra det enklare att framföra synpunkter,
  • och öka trivseln i utemiljöerna kring boendena.

Vi är stolta över det fina resultatet och ser det som ett kvitto på våra medarbetares engagemang. Samtidigt är undersökningen ett viktigt verktyg för att fortsätta utveckla äldreomsorgen, säger Tanja Mattsson, socialchef.

Kontakt

Christopher Nilsson
Verksamhetschef, Äldreomsorgen
Melleruds kommun och Bengtsfors kommun
0530-182 09
christopher.nilsson@bengtsfors.se

Tanja Mattsson
Socialchef
0530-181 49
tanja.mattsson@bengtsfors.se

Skriv ut
Senast uppdaterad: 3 november 2025
Sidan publicerad av: Sofia Magnusson