Avgift

Kommunen tar ut avgifter för att kunna handlägga anmälningar, ansökningar, beslut om lov, startbesked och slutbesked enligt bygglovsprocessen. Avgiften är fastställd av kommunfullmäktige och baseras på plan- och bygglovstaxa 2011.

Avgift för beslut om lov omfattar alla tids- och kostnadskrävande åtgärder i samband med prövning av lov så som grannehörande, remittering, föreläggande om komplettering och beslutsformulering. Det gäller även underrättelser, annonsering, tekniska samråd, slutsamråd, arbetsplatsbesök och andra tillsynsbesök på byggarbetsplatsen. Vi år även ta ut avgift när en ansökan om lov avslås.

Beslut om lov och förhandsbesked måste kungöras i Post- och Inrikes Tidningar och underrättelse måste skickas till sakägare. Anmälningspliktiga åtgärder där enbart startbesked erhålls behöver inte kungöras. För underrättelse till sakägare samt annonsering och kungörelse i Post- och Inrikes Tidningar tas en avgift ut.

Sanktionsavgifter

Om du börjar bygga före startbesked lämnats, tar byggnaden i bruk innan slutbesked lämnats, "byggt svart” eller på annat sätt inte har följt plan- och bygglagen ska kommunen ta ut sanktionsavgifter. Det kan få stora ekonomiska konsekvenser både för dig som privatperson och för företag.

Skriv ut
Senast uppdaterad: 7 februari 2022
Sidan publicerad av: Anna Sandström