Arbeta som räddningspersonal i beredskap

Foto: Sofia Magnusson

Som räddningspersonal i beredskap (deltidsbrandman) rycker du akut ut till olika skadeplatser. Vid ett larm måste du omedelbart bege dig till brandstationen och du behöver därför bo/jobba i närheten av stationen.

Räddningspersonal i beredskap

Som räddningspersonal i beredskap rycker du ut vid larm under de veckor du har beredskap, i normalfallet ungefär var fjärde vecka. Anspänningstiden är sju minuter. Som räddningspersonal i beredskap åker du även ut på akuta sjukvårdsuppdrag, i väntan på ambulans.

För att arbeta som räddningspersonal i beredskap krävs att du:

• Bor i någon av orterna Bengtsfors eller Bäckefors.
  • Har god kondition.
  • Klarar höga höjder.
  • Inte lider av klaustrofobi.
  • Är stresstålig.
  • Är fullt frisk.
  • Har B-körkort.
  • Är simkunnig.

Ersättning

Du får en fast ekonomisk ersättning för de veckor du har beredskap. Utöver detta utgår timersättning vid larm och övning enligt avtal. Förutom larm ska du delta i utbildningar, cirka 50 timmar per år samt vid övningar.

Räddningsvärnspersonal

Som räddningsvärnspersonal har du, till skillnad från räddningspersonal i beredskap, ingen schemalagd beredskap utan arbetar enligt så kallad tjänsteplikt. Det innebär att du åker på de larm du har möjlighet till. När du tjänstgör får du ersättning enligt gällande avtal. Likt räddningspersonal i beredskap åker du även ut på akuta sjukvårdsuppdrag, i väntan på ambulans. Förutom larm ska du delta i utbildningar, enligt aktuell utbildningsplan samt vid övningar.

För att arbeta som räddningsvärnspersonal krävs att du bor i Dals Långed, i övrigt gäller samma krav som i punktlistan ovan.

Anmäl intresse

Välkommen att lämna ditt intresse för att arbeta som räddningspersonal i beredskap. Det gör du enklast med hjälp av vår e-tjänst. Det är inte räddningstjänsten som är din huvudsakliga arbetsgivare, därför behöver du ett godkännande från din arbetsgivare vid ansökan.

Hör gärna av dig till vår räddningschef om du vill veta mer om arbetet som räddningspersonal i beredskap. Välkommen att söka, vi är ett gott gäng!

Så fungerar rekryteringen

Efter att du lämnat in en intresseanmälan, blir du kallad till oss på räddningstjänsten för en intervju. Om du går vidare kommer du att få göra följande tester:

• Gångbandstest*
  • Fystest
  • Tekniktest
  • Stegtest
  • Simtest

Du behöver också göra en läkarundersökning där du får ett tjänstbarhetsintyg att lämna till oss. Läkarundersökningen bekostas av räddningstjänsten. Efter anställning kommer du att genomgå en introduktion och den fem veckor långa utbildningen "Grundkurs i räddningsinsats" som anordnas av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap. Utbildningen sker vanligtvis inom ett till två år efter anställning.

*Gångbandstestet omfattar åtta minuter varav två minuter är uppvärmning enligt nedanstående åldersindelning.

• Upp till 29 år: 5,2 kilometer per timme
  • 30-39 år: 5 kilometer per timme
  • 40-49 år: 4,8 kilometer per timme
  • 50 år och uppåt: 4,5 kilometer per timme

Se filmen där vår egen personal berättar

I filmen "Deltidsbrandman - räddningspersonal i beredskap i Bengtsfors kommun" får du mer information om hur det fungerar i vår kommun.

Christian Rådén
Räddningschef