Ansöka om ekonomiskt bistånd - återansökan

Om du behöver göra en återansökan om ekonomiskt bistånd uppmanar vi dig att göra din ansökan på webben med hjälp av vår e-tjänst (kräver e-legitimation). Om det är mer än tre månader sedan du ansökte senast räknas det som en nyansökan. Information om vad som gäller vid nyansökan.

E-tjänst för återansökan

Beslut och utbetalningsdatum finns på "Mina sidor"

Tänk på

Tänk på att du bara kan ansöka om ekonomiskt bistånd en gång per månad. Det är därför viktigt att du samlar alla utgifter du vill ansöka om till ett tillfälle.

Från och med 1 februari 2022 ska alla hushåll som ansöker och/eller återansöker om ekonomiskt bistånd bifoga kontoutdrag från alla sina konton samt bifoga övriga underlag på sökta kostnader.

Hjälp med ansökan

Om du behöver hjälp att göra din ansökan på webben är du välkommen till vår kundtjänst. Om du hellre vill göra din ansökan på pappersblankett finns den att hämta i vår kundtjänst. De kan även hjälpa dig att se om din ansökan är komplett innan du lämnar in den.

Utredning och beslut

När vi tagit emot din ansökan kontrollerar vi att:

  • Alla nödvändiga uppgifter finns med.
  • Dina lämnade uppgifter överensstämmer med uppgifter från Försäkringskassan, CSN, A-kassan och Arbetsförmedlingen.
  • Du uppfyller kraven utifrån din situation, till exempel att du är aktivt arbetssökande.

När vi gjort alla kontroller räknar vi på din ekonomi utifrån riksnormen. Vi tar sedan ett beslut som vi meddelar dig.

Överklaga beslut

Här kan du läsa mer om hur det går till att överklaga ett beslut.

Kundtjänst

  • Socialtjänsten: 0531-52 65 12

Maryan Nuur
Kundtjänst
0531-52 70 75
maryan.nuur@bengtsfors.se

Talar arabiska och somaliska

Besöksadress: Centrumvägen 21, 66630 Bengtsfors

Postadress: Box 54, 66622 Bengtsfors

Öppettider

Måndag-torsdag: 8.30-16.00
Fredag: 8.30-15.00 (endast bokade besök)
Lunchstängt: 12.00-12.30

Skriv ut
Senast uppdaterad: 26 juni 2023
Sidan publicerad av: Anna Sandström