Illustration: Annika Gustafsson
Startplatsen är en e-tjänst där du som vårdnadshavare lämnar de uppgifter förskolan/skolan behöver om ditt barn. Du fyller i e-tjänsten i samband med grundskolans höstterminsstart eller när ditt barn börjar förskolan, därefter behöver du kontrollera och eventuellt uppdatera uppgifterna en gång per år.
Om du byter adress, vill lägga till uppgifter eller ändra i någon information kan du skicka in ett nytt ärende när som helst under året.
Följande uppgifter ska lämnas/ses över varje år:
I Startplatsen har du även möjlighet att anmäla/ansöka om:
För att kunna använda Startplatsen krävs att du har e-legitimation (bank-id) samt en e-postadress. Om du inte har e-legitimation, kontakta din bank.
Kontrollera dina uppgifter genom att logga in i vår e-tjänstportal. Under länken "Mina ärenden" i övre menyraden ser du dina ärenden. Klicka på ditt senast inskickade Startplats-ärende. Dina kontaktuppgifter hittar du i den pdf-sammanställning som finns för ärendet.
Föra att komplettera eller ändra i ett inskickat ärende loggar du in i vår e-tjänstportal. Under länken "Mina ärenden" i övre menyraden kommer du åt nyligen inskickade ärenden (inom 30 dagar). Öppna det aktuella ärendet, komplettera eller ändra och skicka in på nytt. Om det har gått mer än 30 dagar skickar du in ett nytt ärende om det skulle behövas.
Om du hellre vill lämna dina uppgifter på papper, använd blanketterna nedan.