Restaurangutbildning

Kursstart: augusti 2024, vecka 33
Utbildningsort: Bengtsfors
Välkommen på öppet hus: 7 maj

Utbildningen ger grundläggande kunskaper inom restaurang och storkök och pågår på heltid i cirka 40 veckor (1000 poäng). Du som går utbildningen ska ha för avsikt att försörja dig som personal inom storkök eller som kock.

Utbildningen varvar teori och praktisk tillämpning. Praktiska moment genomförs ute på arbetsplatser genom så kalla arbetsplatsförlagt lärande (APL) under utbildningen. Undervisning samt APL kan även vara förlagt till kvällstid.

Kursstart och lokal

Utbildningen startar hösten 2024, vecka 33, och genomförs i lokaler på First Hotel Bengtsfors och vuxenutbildningen

Förkunskaper

Grundläggande svenska. Vi genomför språktest vid behov innan starten på våra yrkesutbildningar. Språktestet genomförs för att se om du som studerande är i behov av språkstöd och för att säkerställa att de studerande kan tillgodogöra sig utbildningen.

Kostnader

Utbildingen är kostnadsfri men du får själv stå för litteratur, kockkläder, skor och annan utrustning samt eventuella resor till din praktikplats.

Ansökan

Gör din ansökan till utbildningen via vår e-tjänst. Observera att du som bor i annan kommun (än Bengtsfors) ska göra din ansökan till studie- och yrkesvägledaren i din hemkommun.

Kurser

Skolverkets hemsida Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. kan du läsa mer om respektive kurs, använd gärna kurskoden för att söka.

Kurser

Kurs

Poäng

Kod

Hygien

HYGHYG0

Livsmedels- och näringskunskap 1

LIVLIV01

Matlagning 1

MALMAL01

Matlagning 2

MALMAL02

Matlagning 3

MALMAL03

Specialkoster

MALSPE0

Branschkunskap

MÅTBRCO

Service och bemötande

SEVSEV01

Du kommer att gå en introduktion på en vecka innan basutbildningen. Där får du fördjupade kunskap om utbildningen, studieteknik och grundläggande datorkunskaper.

Kontakta vuxenutbildningen i din hemkommun för mer information.

Sofia Edvardsson

Vuxenutbildningen, Bengtsfors:

Sofia Edvardsson
Studie- och yrkesvägledare samt koordinator
sofia.edvardsson@bengtsfors.se

Senast uppdaterad: 4 april 2024