Värdighetsgarantier
Här kan du läsa om de lokala värdighetsgarantier Bengtsfors kommun garanterar dig som brukare inom vår äldreomsorg. Värdighetsgarantierna omfattar områdena; bemötande, delaktighet, kompetens, information och synpunkter.
Bemötande
- Bengtsfors kommun garanterar att all personal bemöter dig med respekt och värdighet och tar hänsyn till den personliga integriteten.
- Vi lovar att se till dina individuella behov och är lyhörda för dina intressen och önskemål i det dagliga livet så att din tillvaro upplevs meningsfull.
- De anställda arbetar efter ett salutogent synsätt och därigenom tillvaratas dina förmågor och resurser.
- Du vet vem som är kommunens personal genom att de bär namnbrickor/id-kort.
Delaktighet
- Bengtsfors kommun garanterar att en genomförandeplan ska upprättas i samråd med dig och/eller anhörigföreträdare inom två veckor från det att du flyttar till särskilt boende, korttidsboende eller får stöd i hemmet.
- Du erbjuds en kontaktpersonal och får information om dennes ansvar.
- Utifrån dina behov och önskemål anpassar verksamheten sitt arbetssätt för att du ska känna delaktighet, trygghet och välbefinnande.
- Du ska själv kunna påverka hur du vill ha det stöd du blivit beviljad.
Kompetens
- Bengtsfors kommun garanterar att vårdpersonal som anställts tills vidare har omvårdnadsutbildning.
- Bästa kompetens och lämplighet beaktas vid nyanställning och kompetensutveckling sker utifrån verksamhetens behov.
- Personalen utbildas kontinuerligt i värdegrund och känner till Bengtsfors kommuns värdighetsgarantier.
- Du ska känna dig trygg i att de anställda har god kompetens.
Information
- Bengtsfors kommun garanterar att ha aktuell och lättillgänglig information på kommunens hemsida och i verksamhetens informationsbroschyrer. Broschyrer ska finnas i kommunens verksamheter, på vårdcentral och bibliotek.
- Informationen visar vad kommunen har att erbjuda medborgare över 65 år vad gäller biståndsbedömda insatser, verksamheter som bedrivs och kommunens värdighetsgarantier.
Synpunkter
- Bengtsfors kommun garanterar att du på ett enkelt sätt, via kommunens hemsida, via telefon, brev eller muntligt kan vända dig till kommunen med synpunkter.
- De anställda är lyhörda och ser synpunkter som en viktig del i utvecklings- och förbättringsarbete och är beredda att vidta förändringar vid brister.
- Vi garanterar att svar lämnas inom två veckor.