Värdighetsgarantier

Här kan du läsa om de lokala värdighetsgarantier Bengtsfors kommun garanterar dig som brukare inom vår äldreomsorg. Värdighetsgarantierna omfattar områdena; bemötande, delaktighet, kompetens, information och synpunkter.

Bemötande

  • Bengtsfors kommun garanterar att all personal bemöter dig med respekt och värdighet och tar hänsyn till den personliga integriteten.
  • Vi lovar att se till dina individuella behov och är lyhörda för dina intressen och önskemål i det dagliga livet så att din tillvaro upplevs meningsfull.
  • De anställda arbetar efter ett salutogent synsätt och därigenom tillvaratas dina förmågor och resurser.
  • Du vet vem som är kommunens personal genom att de bär namnbrickor/id-kort.

Delaktighet

  • Bengtsfors kommun garanterar att en genomförandeplan ska upprättas i samråd med dig och/eller anhörigföreträdare inom två veckor från det att du flyttar till särskilt boende, korttidsboende eller får stöd i hemmet.
  • Du erbjuds en kontaktpersonal och får information om dennes ansvar.
  • Utifrån dina behov och önskemål anpassar verksamheten sitt arbetssätt för att du ska känna delaktighet, trygghet och välbefinnande.
  • Du ska själv kunna påverka hur du vill ha det stöd du blivit beviljad.

Kompetens

  • Bengtsfors kommun garanterar att vårdpersonal som anställts tills vidare har omvårdnadsutbildning.
  • Bästa kompetens och lämplighet beaktas vid nyanställning och kompetensutveckling sker utifrån verksamhetens behov.
  • Personalen utbildas kontinuerligt i värdegrund och känner till Bengtsfors kommuns värdighetsgarantier.
  • Du ska känna dig trygg i att de anställda har god kompetens.

Information

  • Bengtsfors kommun garanterar att ha aktuell och lättillgänglig information på kommunens hemsida och i verksamhetens informationsbroschyrer. Broschyrer ska finnas i kommunens verksamheter, på vårdcentral och bibliotek.
  • Informationen visar vad kommunen har att erbjuda medborgare över 65 år vad gäller biståndsbedömda insatser, verksamheter som bedrivs och kommunens värdighetsgarantier.

Synpunkter

  • Bengtsfors kommun garanterar att du på ett enkelt sätt, via kommunens hemsida, via telefon, brev eller muntligt kan vända dig till kommunen med synpunkter.
  • De anställda är lyhörda och ser synpunkter som en viktig del i utvecklings- och förbättringsarbete och är beredda att vidta förändringar vid brister.
  • Vi garanterar att svar lämnas inom två veckor.
Skriv ut
Senast uppdaterad: 29 mars 2018
Sidan publicerad av: Sofia Magnusson