IUP, skriftliga omdömen och betyg

IUP

Foto: Niklas Eriksson

Alla elever i årskurs ett till fem har en individuell utvecklingsplan (IUP). Syftet med individuella utvecklingsplaner är att fler elever ska nå målen i skolan.

Den skriftliga individuella utvecklingsplanen upprättas en gång per läsår. Höstens utvecklingssamtal genomförs med en IUP-blankett men inga skriftliga omdömen.

Inför utvecklingssamtalet kan både du som elev och du som vårdnadshavare ta del av omdömen via klassföreståndare.

IUP är utformad enligt en gemensam mall för alla elever i Bengtsfors kommun. Läraren, eleven och vårdnadshavaren ska kortfattat beskriva elevens kunskapsmässiga och sociala utveckling.

Den individuella utvecklingsplanen består av två delar:

  1. Ett skriftligt omdöme i varje ämne.
  2. En framåtsyftande del som tar sikte på några få mål som eleven ska nå till nästa utvecklingssamtal. Med elevens ögon blir fokus då:
  • Jag behöver arbeta mera med
  • Så här tänker jag göra
  • Skolan hjälper mig genom att
  • Hemma stödjer de mig genom att

Omdöme

Skolan har tre nivåer för att bedöma en elevs kunskapsnivå i ett ämne:

  • Otillräckliga kunskaper
  • Godtagbara kunskaper
  • Mer än godtagbara kunskaper

Betyg

Eleverna får betyg två gånger per läsår i årskurs sex (december och juni). Bedömningen sker utifrån en skala från A till F där F innebär underkänt.

Läs mer om betyg och bedömning på Skolverkets hemsida. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Senast uppdaterad:

Sidan publicerad av: Jennie Aronsson