Trygghetstelefon och lås

Du som vill ha en extra trygghet i din hemmiljö kan ansöka om trygghetstelefon. Trygghetstelefon är till för att du snabbt ska kunna påkalla hjälp om du råkar ut för något i din vardag. Trygghetstelefonen fungerar när du är inne i din bostad och med cirka 100 meters omkrets utanför bostaden.

För att kunna ta del av insatsen trygghetstelefon måste du samtycka till att lämna ut dina personuppgifter. Du måste även lämna ut en nyckel till din bostad.

Så fungerar trygghetstelefon

    1. När du behöver hjälp - tryck på larmknappen. Du behöver inte vara i larmdosans omedelbara närhet. Om du befinner dig i närliggande rum eller strax utanför din bostad, kan du alltid trycka på larmknappen.
    2. Telefonen/larmdosan ringer automatiskt upp larmcentralen.
    3. När du hör att en person svarar kan du tala rakt ut i rummet. Beskriv vad du behöver hjälp med. Om du inte svarar på anrop när du tryckt på larmknappen, kontaktar larmcentralen hemtjänten, som åker hem till dig och kontrollerar varför du inte svarar.
    4. Larmcentralen ringer upp kommunens hemtjänst, beskriver ditt ärende och dirigerar personal hem till dig.
    5. Hemtjänstpersonal kommer så fort det är möjligt. Du måste räkna med en inställelsetid för personalen innan de kan vara hos dig.

    Ta inte av larmknappen när du är i badrummet, den tål vatten.

    Behåll larmknappen på när du åker hemifrån, det är lätt att glömma att ta på det igen.

    Ansökan

    Du ansöker om trygghetstelefon genom att kontakta kommunens biståndshandläggare.
    Här kan du läsa mer om ansökan.

    Uppsägning

    Kontakta din biståndshandläggare för att säga upp din trygghetstelefon. Kontakta larmenheten för att lämna tillbaka larmutrustning. Då får du även tillbaka din nyckel.

    Avgift

    Du betalar en fast månadsavgift för larmet. Här kan du läsa mer om avgiften. Om larmklockan går förlorad eller om trygghetstelefonen förstörs genom oaktsamhet debiteras du kostnaden enligt gällande taxa.

    Installation och utrustning

    Telefonen installeras i din bostad av kommunens larmenhet som ansvarar för att allt fungerar på ett säkert sätt. Trygghetstelefonen består av en larmdosa med inbyggd högtalare och antenn, samt en larmknapp att ha runt halsen eller på armen. Larmdosan ringer via mobiltelenätet och kopplas därför inte till ett telefonuttag utan till ett eluttag. Du får således inga samtalskostnader vid larm eller testlarm.

    Lås

    I samband med installationen av trygghetstelefonen kommer ett lås att monteras på din dörr. Låsanordningen kommer inte att påverka ditt vanliga lås. Du kommer kunna använda din nyckel precis som vanligt. När låsanordningen monteras görs ingen åverkan på din dörr. När du inte längre behöver hjälp av hemtjänsten tar vi bort låsanordningen och återställer dör­ren som den såg ut från början.

    När hemtjänstpersonalen knackar på din dörr aktiveras låsanordningen och hemtjänstpersonalen kan låsa upp din dörr med hjälp av en speciell mobiltelefon. Det går inte att öppna med vilken mobiltelefon som helst. De som används är hemtjänstens godkända mobiltelefoner som har hög säkerhet. Endast behörig personal har tillgång och kan använda mobil­telefonerna.

    Utrustningen testas regelbundet

    Larmcentralen som finns i Örebro ansvarar för att kontrollera din larmutrustning. Om du inte tryckt på larmknappen på över en månad, ringer larmcentralen upp dig och ber dig trycka på larmknappen, för att se att allt fungerar.

    Kan jag lita på tekniken?

    Din trygghetstelefon är digitaliserad, vilket innebär att din telefon övervakas och kan kontrolleras på minutnivå. Larmutrustningen i ditt hem kommunicerar med larmcentralen. När det brister i kommunikationskedjan får larmcentralen veta det och samarbetar med kommunen för att åtgärda eventuella fel. Det finns omständigheter som vi inte råder över, exempelvis strömavbrott.

    Din larmdosa har reservbatteri för cirka 400 timmar vid strömavbrott. Hemtjänsten får information från larmcentralen och förstärker med tillsynsbesök vid behov.   

    Dra inte ur kontakten ur eluttaget då trygghetstelefonen är åskskyddad.

    Flytta inte larmutrustingen då den är placerad på den mest optimala platsen i bostaden för mottagning av signaler.

    Kontakt

    Larmenheten
    0531-52 67 80
    larmenhet@bengtsfors.se

    Telefontid: måndag, onsdag, fredag mellan 7.00-15.00

    Skriv ut
    Senast uppdaterad: 7 oktober 2022
    Sidan publicerad av: Sofia Magnusson